El Puig de la Creu, una ruta al punt més alt de la Vall de les Tisores

Puig de la CreuEl Puig de la Creu, amb 651 metres d’altitud, és el més alt de la vall de les Tisores. Aquesta vall es troba paral·lela al Monestir de les Avellanes.

Pujar al Puig de la Creu es una ruta senzilla i agradable, que té com a recompensa final una de les millors vistes que ofereix la contrada. Per arribar-hi, sortint del Monestir, i anant a peu hi ha aproximadament uns 40 minuts.

Per anar al Puig de la Creu, sortim des de la porta principal del Monestir de les Avellanes en direcció al camí on hi ha el frontó, des d’allí prenem en camí que voreja la vinya i que ens porta al pou del monestir. Si hem seguit correctament el camí acabarem donant a la carretera que va cap a Àger. Amb compte la creuem i pugem fins a trobar, a mà esquerra, un camí ample que descendeix cap a la vall. Aquest viarany ens porta al punt on s’entrecreuen les dues vessants que formen la vall de les Tisores, espai pla on hi veiem pollancres i joncs, ja que antigament hi havia hagut una bassa d’aigua. En aquest punt agafem el camí de l’esquerra fins arribar a una cadena que impedeix el pas amb vehicles rodats.

Saltem la cadena i encarem la pujada al puig, que òbviament és el tram més costerut de la ruta, sobretot l’última pujada. Un cop a dalt veureu la creu, que hi fou col·locada pels germans Maristes. Des del capdamunt podem gaudir de les vistes al Montsec, a l’ermita de Montalegre i al Mont-roig, Vilanova de la Sal, la casa de colònies Quatre Vents, el Monestir i els secans de Balaguer.Creu del Puig de la Creu

A sota de la creu i veureu una porta petita on s’hi guarden els quaderns on podeu anotar-hi els vostres pensaments i llegir els d’altres viatgers que han pujat al Puig de la Creu anteriorment. Prop de la creu també hi ha instal·lat un sismògraf, que funciona amb energia solar i que mesura els moviments sísmics que es produeixen en aquesta zona de Catalunya.

Salvat Papasseit recitat per Ovidi Montllor (per escoltar)