1a FeLIPADA. Ruta memorial G. Felip Gallifa

A l’alberg de Quatre Vents del Monestir de Santa Maria de Bellpuig de Les Avellanes, ens reunirem uns quants amics del germà Felip Gallifa per a fer LA PRIMERA FeLIPADA. Com, en què consisteix? El dimarts dia 31 vam començar a caminar a 2/4 de 7 de la matinada. Volíem sortir a les 6, però encara era fosc. Caminant arribem al primer punt de l’etapa, Mas del Pastor, el lloc on el germà Crisanto va lliurar la seva vida. Seguint caminant arribem al Pla de les Bruixes a la Serra de Millà, vista meravellosa, silenci que s’escolta. Des d’aquest punt el camí ja és de baixada cap a Millà, no abans fent una aturada a l’ermita de sant Llobí. Com que ens sentíem molt bé, vam decidir arribar-nos al poble de Corçà on ens esperaven els cotxes per retornar un altre cop a l’Alberg de Quatre Vents.

La segona etapa, la joia de LA FeLIPADA, travessa el congost de Mont-rebei  amb el portal de l’ermita de La Pertusa. Una meravella com diria el Felip. El pas del Mont-rebei va ser una experiència molt colpidora i que ens donà una bona empenta per arribar fins el poblet d’Alsamora. Aquí acabà la segona i començà el dia següent la tercera etapa camí del coll d’Ares, Sant Alís i la placa del Felip que a pocs metres del cim hi ha clavada a la paret del Montsec. Llegírem algun paràgraf de la seva biografia, expressàrem allò que sentíem i havíem viscut amb el Felip. Un regal de Déu! L’etapa acabà a la font de Gabrielo.

Al Gabrieló donàrem inici a la tercera etapa, i poc després pas obligat i aturada per la Cova del Rosell. Quedàrem embadalits del lloc, silenci, pau. Les paraules escrites del llibre ressonaren per la bauma i la vall. Seguidament l’antiga ermita i refugi de Colobó i la seva fonteta. Des d’allà amb una senderol anàrem descendint cap el poble d’Àger per començar la pujada al coll d’Àger per la calçada romana. I com que el grup estava engrescat, la pujada va ser feta en temps de rècord, uns 45 minuts, quan el rètol està escrit que dura una hora i mitja. La gesta va ser celebrada amb una “clara” que donada la calor que feia ens va sentir a glòria. Anant seguint la carena cap a la Torres de Cas, anàrem camí de l’ermita de sant Urbà, una petita església que ha estat reformada tot just fa un any. Aquesta ermita era l’església del poble de Montclús que en un terratrèmol al segle XVII va quedar totalment destruït excepte la petita església. Allà ens esperaven la Carme Carné i el g. Jaume Bofarull que durant tots els dies ens van fer de portadors i cuiners. Uhm… quins menjars més bons!

L’última etapa, el dissabte dia 4 d’agost vam començar precisament en aquest punt amb una petita novetat, vam fer una cronometrada, cadascú i d’un en un anàvem sortint cap a Santa Linya fins a un punt determinat. En aquesta experiència tractàvem de reflexionar en tot el que havia suposat aquesta FeLIPADA, el camí, l’esforç, la calor, les dificultat, les meravelles de la natura, l’alegria, la companyia… fent referència amb la vida de cadascú i tenint en compte tot el que havíem viscut i après del germà Felip Gallifa. Cada vegada més propers a Vilanova de la Sal, vam passar per Santa Linya. El dia abans vam visitar la Cova Gran de Santa Linya amb la sorpresa que un grup de la Universitat Autònoma de Barcelona estava fent unes excavacions i que molt gentilment ens van explicar. Arribats a Santa Linya ja oloràvem la proximitat del Monestir que en veure el campanar per primera vegada vam fer una aturada i plens de joia, vam fer com els pelegrins en el Monte del Gozo en arribar a Santiago llançant les gorres a l’aire.  El caminet ens va portar fins el bust de sant Marcel·lí arribant-nos fins a la Verge del Puig on vam agrair a la Bona Mare l’experiència de LA FeLIPADA. Arribats ja al monestir el primer que vam fer és la revisió. Resta en els cors de cadascú el viscut, molts moments que ens han sorprès i captivat. En tot moment les frases del Felip han surat i s’han fet presents.

El dissabte per la nit tingué lloc el repartiment del diploma de LA FeLIPADA, en total després d’haver recorregut més de 100 km. a peu. El diumenge vam participar amb els cants i guitarres en la missa del Monestir amb la presència dels pares dels germans. Un cop acabada la missa vam anar al cementiri i vam fer l’ofrena floral a la tomba del g. Felip convidant també a tots els presents en la missa. La jornada conclogué amb el repic de campanes i dinar de germanor amb els pares de germans i tots els germans presents.

Una experiència que val la pena repetir, el camí és un mirall de la vida i una experiència d’aprenentatge de com vivim el dia a dia. Res, no resta més que felicitar i agrair a tots els que d’una o d’altra manera hem participat i ajudat a fer possible LA PRIMERA FeLIPADA. Un agraïment especial a la comunitat marista de Les Avellanes per les facilitats que ens han proporcionat i acompanyament. Res més, a dos minuts una fonteta…

Els 12 Amics del Felip: Josep Codinach, Joan Senserich, Laura i Helena Senserich, Joan Sentís, Joan Antoni i Jordi Sentís, Carme Carné, Jordi Rojo, Sergi Villar, g. Jaume Bofarull i g. Jordi Llussà.