V Sopar Medieval del Monestir de les Avellanes
“Tradició i innovació als fogons monacals”
27 de juny de 2016 (20:30 h)
Un any més torna al Sopar Medieval del Monestir de les Avellanes, dins el marc de les VII Jornades d’Història d’Història de l’Església i la religiositat. “Cultura i coneixement als monestirs medievals”
El menú dissenyat és un compendi de receptes històriques que ens demostren com els progressos en el coneixement científic es reflectien també en la dieta a través de la incorporació d’innovacions en l’art culinari. El sopar d’enguany manté l’estructura bàsica d’un banquet medieval amb plats procedents de l’alta i la baixa edat mitjana, però introdueix innovacions gastronòmiques -prèvies a l’arribada i assimilació dels productes del continent americà- que alteraran i transformaran les nostres tradicions culturals i culinàries d’arrel medieval.
Ens trobem doncs amb una base gastronòmica medieval que s’endinsarà fins al segle XVIII, i sobre la qual s’hi afegiran innovacions científiques com el domini dels processos de fermentació, el destil·lat alcohòlic o l’arribada de nous productes alimentaris, que acabaran transformant els costums alimentaris de la Catalunya medieval.
Un dels llocs on es va generar amb més intensitat la introducció d’aquestes innovacions van ser precisament els monestirs. A l’edat mitjana i durant els segles moderns els monestirs tenien un paper protagonista en la generació i transmissió del coneixement, fenomen que també es reflectia en els àpats monacals. En queda constància en l’abundant literatura gastronòmica emanada de plomes monàstiques, dedicada a millorar la salut i l’economia dels ciutadans.
MENÚ DEL V SOPAR MEDIEVAL (Preu: 18 €)
ENTRANT
Fruita de temporada
Aygua de llimona
PRIMER PLAT
Peras rellenas
SEGON PLAT
Bacallà amb panses i pinyons a l’aroma de pell de taronja acompanyat d’ordiat
POSTRES
De Flaons
Acqua Vitae
ELS PANS I BEGUDES
Pa àzim, pa blanc, pa de cereals pobres
Aigua, vi blanc i vi negre del Monestir